Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه متعادل و با رگه‌هایی از تقاضا آغاز کرد. با گذر از یکساعت ابتدایی کمی عرضه‌ها بیشتر شد اما فشار فروش به قدری نبود که منجر به افت قیمت‌ها شود و در نهایت با حمایت‌های نصف و نیمه از نمادهای مورد توجه، نخستین روز آذر را آبرومندانه پشت سر گذاشتیم !! در نتیجه این رویداد، شاخص کل با رشد اندک 2 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 22 واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات با رشد ...

«سیگنال مثبت شاخص هم‌وزن !!»  

علیرضا باغانی - بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه متعادل و با رگه‌هایی از تقاضا آغاز کرد. با گذر از یکساعت ابتدایی کمی عرضه‌ها بیشتر شد اما فشار فروش به قدری نبود که منجر به افت قیمت‌ها شود و در نهایت با حمایت‌های نصف و نیمه از نمادهای مورد توجه، نخستین روز آذر را آبرومندانه پشت سر گذاشتیم !! در نتیجه این رویداد، شاخص کل با رشد اندک 2 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 22 واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات با رشد 10 درصدی به 4 همت رسید و تنها 7 میلیارد تومان پول وارد بازار شد. اتفاق مهم دیگر اینکه، پولبک شاخص هم‌وزن به خط روند نزولی شکسته شده خاتمه یافته و همین موضوع سیگنال خوبی را صادر کرده است. این نماگر در بازار چهارشنبه با ثبت رشد 0.4 درصدی، به سمت نخستین مقاومت خود در محدوده 730 هزار واحدی حرکت می‌کند و در میان‌مدت می‌تواند اهداف بالاتری را دنبال نماید.

پول سیالی که در بورس تهران به‌‌‌‌‌ منظور کسب بازدهی در جریان است، بسیار حساس و پویاست؛ به‌گونه‌‌‌‌‌ای که با کمترین و کوچک‌‌‌‌‌ترین تغییر در روند بازار، مسیر حرکت خود را تغییر می‌‌‌‌‌دهد. معاملات بورس تهران در روزهای اخیر به گونه‌‌‌‌‌ای دنبال ‌شده که استقبال از نمادهای کوچک‌‌‌‌‌تر بازار، بهتر از نمادهای شاخص‌‌‌‌‌ساز بوده است. همانطور که طی روزهای اخیر هم اشاره شد، توجه به صنایع کوچکتر 3 دلیل مهم دارد. نخستین دلیل، افت سنگین این دست نمادها طی 6 ماه اخیر بوده است. دلیل دوم، نیاز به نقدینگی کمتر برای رشد قیمت‌ها است. ضمن اینکه نمادها و صنایع بزرگ نیز میزان افت کمتری را طی مدت اخیر تجربه کرده بودند. و در نهایت دلیل مهم سوم، دست‌درازی دولت به جیب شرکت‌های بزرگ است که باعث شده بسیاری از معامله‌گران تمایل به حرکت در این صنایع را با وجود ارزندگی قیمت‌ها و P/Eهای جذاب نداشته باشند.

بازار سهام کماکان اخبار مرتبط با بودجه را دنبال می‌کند. روز چهارشنبه بخشی از جزئیات لایحه بودجه منتشر شد که مختصر اشاره‌ای به این جزئیات خواهیم داشت. در تبصره 14 که منابع هدفمندی است و بحث نرخ گاز و سایر حامل‌های انرژی در این تبصره قرار دارند سال 1401 و 1402 محل مناقشه شدیدی بود. در لایحه بودجه سال بعد صرفا 15 درصد رشد در این تبصره دیده شده که نسبت به کل رشد بودجه عدد پایین‌تری است. همانگونه که پیش‌بینی می‌شد دیگر در بحث حامل‌های انرژی جای گرانفروشی بیشتر وجود ندارد. مفروضات بودجه چند نکته مهم دارد. اول اینکه، نرخ تسعیر ارز دولتی 31 هزار تومان در نظر گرفته شده که به نظر برای هر یورو باشد و با معادل دلار 28,500 تفاوتی نکرده که به نظر غیرمنطقی است اما به هر جهت چنین نرخی لحاظ شده باید منتظر اخبار دقیق‌تر در این خصوص بود.

نکته دوم اینکه، قیمت هر بشکه نفت 65 یورو دیده که به نظر کمی خوشبینانه باشد اما میزان صادرات کاهشی در نظر گرفته شده است. سوم اینکه، واردات کالاهای اساسی و دارو 13.6 میلیارد یورو دیده شده که به نظر بالاتر از این عدد محقق خواهد شد. چهارم اینکه، در لایحه بودجه ضریب مالیات ارزش افزوده یک درصد افزایش پیدا کرده است. و نکته پنجم، افزایش 36 درصدی انتشار اوراق مالی (اوراق بدهی) است که به نظر ظرفیت لازم برای این موضوع لحاظ نشده است. البته یک نکته ششمی به نام مالیات هم وجود دارد که با رشد جدی در نظر گرفته شده و در مورد این موضوع در گزارش فردا بطور جدی بحث خواهیم کرد. بطور کل بودجه انقباضی دیده شده و با ابهامات بسیاری همراه است اما تا به این جای کار نکته منفی اثرگذاری دیده نشده است. مگر در بحث مالیات که فردا در مورد این مساله بحث خواهیم کرد.

اما برای هفته پیش رو چه در انتظار بازار خواهد بود. نخستین هفته آذر را در حالی آغاز می‌کنیم که هنوز برخی از جزئیات بودجه منتشر نشده و لذا کماکان یکی از موضوعات مهم هفته بحث بودجه خواهد بود. از طرف دیگر با خاتمه یافتن آبان، انتشار گزارش عملکرد تولید و فروش ماهانه شرکت‌ها را داریم. بنابراین هفته پُرخبری در پیش است و این در شرایطی است که رفتار جالب شاخص هم‌وزن و توقف خروج نقدینگی از بازار، سیگنال‌های خوبی را صادر کرده و به نظر آخرین ماه از فصل پائیز، بازار گرم‌تر و بهتری را داشته باشیم. 

و در پایان باری دیگر روی این موضوع اشاره داشته باشیم که به قدری قیمت‌ها جذاب شده که فقط کافی است کمی از میزان ریسک‌ها کاسته شده تا بخشی از نقدینگی ایستاده پشت درب تالار شیشه‌ای با ورود به میدان، شاخص‌ها را در مسیر رشد میان‌مدتی قرار دهند. اما به سراغ بازار برویم. بازاری که بد آغاز نکرد اما به هر جهت به دلیل قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته گارد قدرتمندی نداشت و در نیمه دوم کمی عرضه‌ها بیشتر شد. برای امروز نیز بازاری متعادل با رگه‌هایی از تقاضا مدنظر است و البته در این بین رسیدن هر خبری از لایحه بودجه در روند حرکتی بازار موثر خواهد بود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* رویترز به نقل از دفتر نتانیاهو اعلام کرد که این رژیم به توافق آتش‌بس رای مثبت داد. طبق این توافق ۵۰ زن و کودک ظرف ۴ روز آزاد می‌شوند و در طی آن درگیری‌ها متوقف می‌شود. حماس نیز اعلام کرد: پس از مذاکرات دشوار و پیچیده، اعلام می‌کنیم که به یک آتش‌بس ۴ روز رسیده‌ایم. طی این توافق تمام اقدامات نظامی دو طرف متوقف شده و ۵۰ زن و کودک اسرائیلی در ازای آزادی ۱۵۰ زن و کودک مردم ما آزاد می‌شوند. همچنین بر اساس این توافق صدها کامیون کمک‌های بشردوستانه، پزشکی و سوختی به تمام مناطق نوار غزه ارسال خواهد شد. مفاد توافقنامه مطابق با دیدگاه مقاومت تدوین شده که هدف آن خدمت به مردم و تقویت پایداری آن‌ها در برابر تجاوز است.

* نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتقاد از مواضع آمریکا و تروئیکای اروپایی در قبال همکاری‌های ایران و آژانس از آن‌ها خواست به اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای بازگردند.

* رئیس بانک مرکزی گفت: هر چه به پایان سال نزدیک می شویم فشار بر رشد نقدینگی بیشتر می شود ولی امیدواریم به هدفگذاری ۲۵ درصد برسیم.

* رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بانکها مکلف هستند طبق قانون اموال مازاد خود را واگذار و از بنگاه‌داری دست بردارند و در صورت عدم اجرای قانون، سالانه مشمول پرداخت مالیات می‌شوند و اگر سازمان امور مالیاتی کشور در این خصوص کوتاهی کرد، باید پاسخگو باشد.

* محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در هشتمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا گفت: تلاش کمیسیون اقتصادی مجلس این است که عرضه خودرو در بورس تداوم پیدا کند.

* آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است حتی اگر اوپک پلاس در سال جدید بازهم از عرضه بکاهد بازار با مازاد اندک عرضه مواجه خواهد بود. البته در حال حاضر بازار با کسری مواجه است و ذخایر نفت اقتصادهای توسعه‌یافته در سطوح پایین قرار دارد. این‌امر سبب می‌شود بازار به‌هرگونه کاهش یا افزایش تقاضا واکنش بزرگ نشان دهد و نوسان قیمتها زیاد باشد.

4) بررسی صنایع :

* در گروه پالایشی گویا هیچ اتفاقی اثرگذار نیست و حتی تعدیل مثبت برخی از شرکت‌ها در گزارش 6 ماهه حسابرسی شده هم نتوانسته است موتور این گروه را روشن کند. شرکت پالایش نفت بندرعباس در حالی سود هر سهم خود در گزارش حسابرسی نشده را 765 ریال اعلام کرده بود که این رقم در گزارش حسابرسی شده با تعدیل مثبت 20 درصدی به 921 ریال افزایش یافته است. به نظر شبندر برای نیمه دوم سال هم شرایط بدی نداشته باشد. اگرچه کرک اسپردها مجددا افت کرده‌اند اما رشد نرخ تسعیر ارز به کمک این سهم بندری خواهد رفت. بنابراین خرید سهم در محدوده 940 – 980 تومانی کم‌ریسک خواهد بود. در سوی دیگر شپنا را داریم که همواره یکی از خوش‌معامله‌ترین نمادهای گروه پالایشی است. در این سهم محدوده 800 – 810 تومانی مانعی برای افت سهم است و در صورت بهبود روند کلی بازار، به مرور می‌توان تقویت تقاضا در شپنا و حرکت به سمت مقاومت 900 تومانی را انتظار داشت.

* در گروه ساختمانی و انبوه‌سازی تحرکات مثبت در اکثر نمادها را داریم. از ثنوسا با افزایش تقاضا و خیز برای شکست مقاومت 820 تومانی تا حرکت وساخت برای رسیدن به تارگت نخست 240 تومانی. درخصوص این صنعت و فضای تکنیکی نمادهای مورد توجه بارها بحث شده است. و به نظر می‌رسد در حرکت رو به جلوی بازار، بازدهی مناسبی را در برخی از نمادهای گروه داشته باشیم. به عنوان مثال در ثبهساز فاصله چندانی تا سد 320 – 322 تومانی نمانده است. این سهم چنانچه برای روزهای پیش رو یک تقاضای قوی را تجربه کند، با گذر از این سد، فضای هموارتری برای دستیابی به تارگت نخست 400 تومانی خواهد داشت. در سوی دیگر ثاخت را داریم که باری دیگر موتور را روشن کرده و حالا به جدال با مقاومت کوتاه‌مدتی 440 تومانی رفته است. حمایت سهامداران درصدی از یکسو از سوی دیگر تحولات مثبت بنیادی می‌تواند عاملی برای رسیدن ثاخت به کانال 500 تومانی باشد.

* در گروه زراعت و دامداری، تعداد نمادهای سبزپوش قالب بر سرخ‌پوش است و این وضعیت نشان از تحرکات مثبت در صنعت یاد شده دارد. بنابراین توصیه می‌شود تحرکات این گروه را بیشتر زیر نظر داشته باشید. در گزارش‌های اخیر 2 نماد زکشت و زدشت را برای نوسان‌گیری معرفی کردیم. هر دو سهم اندکی رشد کرده و در حال جذب انرژی برای حرکت بعدی هستند. زشگزا دیگر نمادی است که پس از کمی رشد در حال جدال با مقاومت 930 – 940 تومانی است. به نظر در هفته پیش رو گذر سهم از مقاومت اشاره شده را داشته باشیم. تحقق این رویداد زمین بازی را برای پیشروی زشگزا تا تارگت 1.100 تومانی هموار می‌کند. و در نهایت اشاره به نماد تازه وارد و کم سن و سال زفجر داشته باشیم که در روزهای اخیر جابجایی چند بلوک را تجربه کرد و به صف خرید نشست. 2.070 تومانی نزدیک‌ترین مقاومت پیش روی زفجر است که اگر شکسته شود، فضا را برای پیشروی تا سقف 2.400 تومانی هموار خواهد کرد.

* در گروه کانی‌های غیرفلزی، کسرا پس از یک رشد اولیه و اصلاح ثانویه، روز چهارشنبه مجددا با افزایش جدی تقاضا همراه شد و به قیمت‌های درصد مثبت رسید. کسرا در محدوده 635 الی 660 تومانی (محدوده فعلی) یک تراکم مقاومتی مهم دارد اما از آنجا که اخیرا حجم معاملات سهم رشد خوبی داشته، به نظر پس از کمی نوسان در سطوح فعلی، با قدرت بالا از سد یاد شده گذر کرده و روند صعودی با اهداف 850 تومانی را در پیش بگیرد. کفرا دیگر نمادی است که همچون کسرا در روزهای اخیر افزایش حجم معاملات را تجربه کرده و همین موضوع باعث شده تا این سهم در واچ‌لیست نوسان‌گیران قرار گیرد. کفرا از نظر بنیادی یک سر و گردن بالاتر از کسرا است و انتظار می‌رود به مرور پیشروی سهم تا سطوح 1.200 تومانی را داشته باشیم. و در نهایت اشاره به نماد کمینا در بازار پایه داشته باشیم. البته ورود به این سهم کمی پرریسک است اما گویا عده‌ای در حال جمع‌آوری سهم از بازار بوده و بعید نیست یک بازده شیرین 30 درصدی را تجربه نماید.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه بانکی همیشه از وبملت به عنوان یک نماد با شرایط بنیادی خوب یاد شده است اما حواشی اخیر درخصوص پرداخت جریمه بانکهایی که تسهیلات در بخش مسکن پرداخت نکرده‌اند موجب شد تا این سهم هم از گزند عرضه در امان نبوده و مسیر اصلاح قیمت را در پیش بگیرد. گزارش ماهانه وبملت نشان می‌دهد که این بانک در مهر 1402 شرکت موفق به کسب 12,715 میلیارد تومان درآمد عملیاتی شده که در مقابل آن هزینه‌های عملیاتی شرکت مبلغ 5,889 میلیارد تومان بوده و در نهایت خالص تراز خالص عملیاتی بانک در این ماه 6,825 میلیارد تومان شده است. لازم به توضیح است که میانگین تراز خالص عملیاتی ماهانه بانک تا پایان این ماه مبلغ 6,741 میلیارد تومان بوده که تراز خالص عملیاتی این ماه نسبت به میانگین تراز خالص عملیاتی ماهانه 3 درصد بیشتر بوده است. مجموع تراز خالص عملیاتی بانک در سال مالی جاری تا پایان مهر 1402 مبلغ 47,187 میلیارد تومان بوده است. در این محاسبات، سود (زیان) حاصل از مبادلات ارزی و سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی دخالت داده نشده است.

* اما نگاهی هم به بانک سامان داشته باشیم که انصافا در برابر خبرهای منفی روزهای اخیر به خوبی دوام آورد و به نظر پولبک به مقاومت شکسته شده را تکمیل نموده و بتواند در آذر ماه باری دیگر به حرکت رو به جلوی خود بازگردد. گزارش ماهانه سامان نشان می‌دهد که این بانک در مهر 1402 شرکت موفق به کسب 2,534 میلیارد تومان درآمد عملیاتی شده که در مقابل آن هزینه‌های عملیاتی شرکت مبلغ 1,871 میلیارد تومان بوده و در نهایت خالص تراز خالص عملیاتی بانک در این ماه 663 میلیارد تومان شده است. لازم به توضیح است که میانگین تراز خالص عملیاتی ماهانه بانک تا پایان این ماه مبلغ 620 میلیارد تومان بوده که تراز خالص عملیاتی این ماه نسبت به میانگین تراز خالص عملیاتی ماهانه 8 درصد بیشتر بوده است. مجموع تراز خالص عملیاتی بانک در سال مالی جاری تا پایان مهر 1402 مبلغ 4,341 میلیارد تومان بوده است. در این محاسبات، سود حاصل از مبادلات ارزی و سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی دخالت داده نشده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24